Standardy OSPOD Kralupy nad Vltavou
Od 1.1.2015 orgány sociálně-právní ochrany dětí pracují podle standardů kvality sociálně-právní ochrany.
Zákon vymezuje základní okruhy standardů kvality sociálně-právní ochrany dětí, kterými jsou:
1) organizační a technicko-provozní standardy
2) personální standardy
3) postupy sociální práce s klienty
Standardy kvality sociálně-právní ochrany dětí jsou rozděleny celkem do 14 okruhů.
Standardy č. 1 až 3
Standard č. 4
- zabývají se místní a časovou dostupností sociálně-právní ochrany dětí ve spádové oblasti
- stanovují počet pracovníků sociálně-právní ochrany dětí, který je definován v závislosti na počtu trvale hlášených dětí ve správním obvodu obce s rozšířenou působností
(na jednoho zaměstnance orgánu sociálně-právní ochrany dětí připadá 800 dětí,
přitom se přihlíží k předpokládané náročnosti sociální práce v regionu)
- zabývají se materiálně-technickým zabezpečením orgánu sociálně-právní ochrany dětí
(jeden zaměstnanec orgánu sociálně-právní ochrany dětí pracují maximálně s 80 rodinami,
jeden kurátor pro děti a mládež pracuje maximálně se 40 rodinami,
jeden zaměstnanec pro náhradní rodinnou péči pracuje maximálně se 40 rodinami)
Standardy č. 5 a 6
(přijímáním, zaškolováním a profesním rozvojem)
Standard č. 7 až 9
- definují principy a postupy práce s klientem
(vyhodnocování situace dítěte, individuální plán ochrany dítěte apod.)
- zavádí pojem koordinátora případu
(nese odpovědnost za poskytování sociálně-právní ochrany příslušnému dítěti)
- kladou důraz na prevenci ohrožení a na práci s rodinou
Standardy č. 10 až 13
- zaměřujíc se na:
1) kontrolu v rámci sociálně-právní ochrany dětí
2) na vedení dokumentace orgánu sociálně-právní ochrany dětí
3) na vyřizování stížností apod.
Standard č. 14